Ahad, 16 November 2008

Post Match : Arsenal vs Aston Villa


Tahniah Aston Villa. Break thru game yang killing every step. Dah macam badi, selepas aksi Carling Cup, kedua-duanya game home kalah (Hull City dan Aston Villa). Hadiah ke gol sendiri oleh Clichy sebelum counter attack mematikan langkah cukup memeritkan dan memberikan pulangan 3 mata berharga untuk Villa.

Taboo, game yang taboo gila. Aku dari awal start game dah nampak semacam. Midfield gagal operate macam biasa. Memang goyang gila barisan tengah Arsenal sehingga ke striker. Bendtner? Aku rasa sakit-sakit kaki aku tergeliat pun stop ball xpergi sampai 3 meter. Basic la tahan bola!

Passing sangkut, xtepat, kelam-kabut, memang buatkan game tu bukanlah milik Arsenal. Maki? Aku serahkan kat G&R..hehe. Macam posting sebelum ni, seperti yang aku cakap, midfield mana bergerak dengan baik, itu lah pemenangnya.

Ikut matematiknya, atau kira-kira guna kalkulator apek jual sayur, semua fans Arsenal boleh optimis lagi untuk menang EPL season ni tapi ikut logik akal fikiran, tipis setipis tisu. Kelemahan dapat dilihat pada musim ini adalah bagaimana react pada pasukan yang bermain aksi attacking dan defensive.

Attacking - FC Porto, Blackburn, Fenerbahce, MU, Everton dan West Ham, semuanya menghasilkan kemenangan dan 3 mata penuh. Defensive - Stoke City, Fulham, Sunderland, Aston Villa dan Dynamo Kyiv, seri atau kalah saja yang mampu dihasilkan.

Aku bukannya taboo untuk menyatakan ke semua team yang disenaraikan itu bermain dengan attacking dan defensive, tetapi aku merujuk kepada reaction mereka semasa menentang Arsenal. Itu kelemahan Arsenal musim ini!

Arsenal bukannya kurang pengalaman sebenarnya, tetapi kurang kreativiti bermain dengan corak permainan offensive. Jangan persalahkan mistake conceded goal pada set piece atau bola mati, tetapi masalah yang harus diselesaikan adalah melawan teknik defensive lawan apabila menentang Arsenal.

Dan sebelum bermula musim ini, jujurnya aku sememangnya kurang berkeyakinan pada tahap kreativiti pemain Arsenal. Kehilangan Flamini dan Hleb memang dirasai. Dan disebabkan itulah Arsenal terpaksa deal dengan fenomena ini dengan kehilangan khidmat pemain yang kreatif dan covering.

Cuba rujuk kepada pemain seperti Mascherano, Obi Mikel dan Anderson. Pemain seperti ini yang diperlukan untuk setiap pasukan bagi mengawal bola pada corak permainan sesuatu pasukan. Tiada seorang pemain Arsenal yang role posisi ini. Inilah masalah sebenarnya Arsenal. Manusia yang sepatutnya role diposisi ini adalah Flamini, tapi mudah bukan Wenger melepaskannya.

Sampai bila masalah Arsenal ini dapat ditanggung? Berapa lagi kekalahan nak disapa? Selagi Wenger belum mencari penyelesaian diposisi ini, sehingga itu Arsenal xkan mampu react pada pasukan defensive. Mampukah Arsenal hold sehingga open transfer untuk sesuaikan seseorang diposisi ini? Aku xpasti. Polisi masih ada limitnya!

Cuba bandingkan permainan Arsenal semasa kempen Champions League. Mudah bukan tengok Arsenal bermain dan melakukan banyak gol. Sebabnya permainan lawan lebih kepada attacking dan terbuka. Dan disitu Arsenal dapat beraksi cara sebenar.

Wenger dan Arsenal perlu lakukan sesuatu sebelum penantian peminat ditangguh dan mungkin kehilangan jawatan kesayangannya. Jangan terjadi sesuatu yang tidak diingini seperti penguguran Bruce Rioch setelah 3 tahun memegang Arsenal tanpa piala walaupun melakukan signing yang bermakna seperti Dennis Bergkamp.

Dan bagi individu yang optimis, anda perlu yakin dengan Arsenal. Tahun 1998 merupakan tahun yang cukup bermakna. Ketinggalan 13 mata di belakang MU diseparuh musim, Arsenal masih mampu untuk menjuarai liga. Bukan sahaja liga, malah double bersama-sama FA Cup. Itu merupakan tahun pertama Wenger di Arsenal. Mampukah Arsenal mengulanginya kembali? Aku harap ia satu kenyataan!

3 ulasan:

Gunners & Roses berkata...

hahaha.maki? aku serah kat kesuma dewa jek..

Rembo berkata...

ku sangkakan panas hingga ke petang, celaka lah!!

Hafez Rachwan berkata...

cmner nk panas ke petang..
bila setan dh kna petir, terus lupa diri..
tu yg mendung lak!