Ahad, 12 April 2009

Gameweeks 32: Wigan Athletics vs Arsenal - Post Match

Dan akhirnya kemenangan kelima berturut-turut dan meneruskan 18 games EPL unbeaten dengan keputusan 4-1 di JJB Stadium sememangnya membolehkan keputusan perlawanan ini menginspirasikan perjalanan baki musim ini. Akan tetapi risiko masih ada, setelah kehilangan Gallas untuk baki musim ini dengan Djourou, Song dan Silvestre sebagai option pasangan Toure, belum pun tamat separuh masa pertama menyaksikan Djourou yang bergandingan bersama Toure seakan-akan mengalami kecederaan amat serius di lutut kanannya, so harap-harap result dari pihak medical nanti adalah positif.


Jaringan daripada Walcott, Silvestre, Arshavin dan Song sudah melebihi apa yang dilakukan Mido dan pastinya dengan jumlah jaringan ini menjadikan 16 gol dan 3 lobos bagi tempoh permulaan Mac sehingga sekarang, apatah lagi sejak cleansheet and cleanshit. So aku boleh katakan Arsenal sekarang berjaya mengimbangi antara aksi offensive dan defensive cuma faktor kecederaan yang semakin nak berputik balik ni, mungkin ada solusi yang terbaik ditagih dari Wenger, kalau rasa nak sedut budak-budak Youth ke Reserve jadi back-up 1st team buat masa sekarang pun ok gak, bukan apa, dah tenat skit pada bahagian CB, nak pula buka website dari London jer citer Macheda, common la, dulu Fab main 1st team teruslah, nape xkecoh? Opps...lupa, Fab bukan dari pasukan 'tersebut'.


Aksi 45 minit awal memang meragut skit kepala, dengan serangan banyak dikuasai oleh Wigan apatah lagi taktikal 4-4-1-1 yang kononnya digunakan tapi aku nampak macam 4-2-2-1-1 jer, macam besar sangat gap antara Denilson/Song dengan Fabregas dan corak sebeginilah yang membuatkan aksi separuh masa pertama di El Madrigal kaku. Dan serupa skrip di El Madrigal setelah ketinggalan satu gol, Arsenal kembali bangkit. Gap antara Fabregas dengan Song/Denilson didekatkan manakala Arshavin dan Walcott yang berada diposisi yang terlalu mengembang dengan Bendtner dikuncupkan sehinggalah di minit ke 61, aksi 1 2 yang xberapa smooth sangat antara Walcott dan Arshavin akhirnya membolehkan low shot dari Walcott menewaskan Kirkland.


Keghairahan diteruskan, selang 10 minit, low cross daripada Fabregas di bahagian kanan kotak penalti Kirkland berjaya sampai ke kaki Silvestre yang tidak dikawal lalu merembat kencang untuk gol keduanya bersama Arsenal di dalam liga. Dari awal kemasukan dia, aku cam kurang senang dengan kegelabahannya, apatah lagi passing yang nak xnak yang boleh merisikokan pasukan tetapi apabila semakin lama dia berjaya juga menyesuaikan diri. Mungkin faktor lama tidak beraksi bersama Arsenal dan baru nak cari match fitness, so memang agak merisikokan sedikit tapi aku juga akui, watak dia sama seperti Gallas, mampu mengubah keputusan pasukan dengan jaringan walaupun kadang-kadang tu asik menggelabah skit.



Aksi counter attack oleh Adebayor sebelum dia bajet nak short pass kat Fabregas di depan kotak penalti tapi xlepas seakan-akan bolehlah disuarakan dalam hati, "Rugi-rugi..." tapi Bramble bukanlah kejam, dia pun layan tap bola Adebayor dari sampai ke Fabregas dengan hajat nak patahkan serangan Arsenal tetapi secara xsengaja dah set-up cun kat Arshavin yang tengah on run sambil rileks-rileks rembat ke sudut sukar Kirkland.


Dah 3 macam xcukup, so Fabregas pun lorongkan bola kepada Song sebelum dia menewaskan dua pemain lawan dan merembat low cross di sudut yang amat sukar dijangkau Kirkland. Macam gak Eboue, dia ni cam setahun sekali gak skor, tapi season ni dah dua, 1st sewaktu menentang Fenerbahce di Turkey. So siapa-siapa yang dulu asik maki Song, meh aku luku kepala, kan aku dah cakap, dia ni akan improve nyer permainan dia, kalau Diaby tu aku rasa susah skit, jenis xdengar cakap.

Note:

Nanti aku taruk highlights, aku tau ramai gak yang miss game ni sebab xde live kat ASTRO...lagi pun link dr myp2p pn ada 3 live dari justin tv dgn satu dari sopcast, macam tengok citer orang mati pun ada aku layan game kat sopcast dgn commentator org brasil, bosan mampos!

2 ulasan:

Qsheira berkata...

kalau dah game man U pasti semua kedai mamak bukak man u..
aku tak dapat nak tengok game nie..
mesti menarik giler..
tapi rabu ini..
kita harus menang..

Qsheira Predict :
Arsenal 2
villareal 0

Hafez Rachwan berkata...

biasala beb..

aku pn predict sama gk..
kali ni nasri dgn fab lak skor..hehe