Ahad, 5 April 2009

Gameweeks 31 : Arsenal vs Manchester City- Post Match


2-0, 17 unbeaten round in all competitions, nice yeah! Kehadiran Fabregas dan Adebayor memang dirasai, begitu juga Walcott di mana kehadirannya di padang mengucar-kacirkan pertahanan lawan sehingga berapa kali dibantai oleh Zabayeta, nasib baik dia xkena red macam pernah dialami oleh Camoranesi.

2 gol daripada Adebayor pada aksi ini ditambah dengan aksi antarabangsa, aku merasakan dia sudah cukup bermunasabahkan diri sepanjang tempoh kecederaannya menyaksikan aksi kontranya dibandingkan dengan aksi pada musim lepas. Fabregas yang pulih dari kecederaan medial knee ligament selepas 4 bulan berehat menunjukkan aksi yang menggagumkan dengan mengaspirasikan dua gol dengan superb assist.

2 pemain Brazil dibawa masuk dengan keadaan terdesak oleh Mark Hughes iaitu Robinho dan Elano apatah lagi memaksa Wayne Bridge dan Bellamy beraksi tetapi hasilnya tiada. Langkah Robinho dimatikan oleh Sagna, Bellamy mudah disingkirkan oleh Gallas, begitu juga Wright Philips yang gagak bergerak di kawasan Clichy. Ermmm..dah faham sangat aku, sedangkan Ronaldo pun terkial-kial nak lepasi Clichy dan Sagna, apatah lagi 2 org nih...hahaha

Di babak pertama aksi pertahanan Arsenal agak goyah terutamanya di bahagian center back yang banyak memberikan ruang kepada pemain lawan sehinggalah permulaan babak kedua, bermula dengan permainan lebih terkawal yang membuatkan Man City lebih banyak bertahan. Superb goalkeeping daripada Almunia membolehkan Arsenal sekali lagi clean sheet. Dan gol awal pada minit ke 9 oleh Adebayor memberikan impak permainan bersahaja oleh Arsenal, sehingga kadang-kadang tu dilihat agak leka.

Performance di babak kedua sememangnya dikuasai Arsenal, pemain cukup enjoy apatah lagi beraksi seperti training dengan jumlah creating chances yang banyak cuma gagal dimanfaatkan untuk menambah jumlah jaringan. Denilson telah menunjukkan aksi defensif yang cukup baik bersama Song yang telah memberikan lebih banyak peluang kepada Fabregas berkreativiti dan hasilnya lopping pass yang dilakukannya cun2 melepasi Dunne dan disudahkan dengan baik oleh Adebayor.

Bagi Bendtner, entah lah, jenis otak apa yang dia gunakan pun aku xtahu, pada aku keadaan mental dia tidak cukup kuat. Terlalu desperate untuk menjaringkan gol sehingga dia lupa aksi bolasepak adalah aksi sepasukan, tidak semestinya anda seorang striker, setiap peluang perlu disudahkan sebaliknya jika berpeluang membukakan peluang kepada teammates yang berada diposisi lebih baik, itu yang perlu difikirkan. Sekiranya berhajat mahu keluar dari Arsenal, jangan fikirkan mengenai ini.

Konsistensi sepanjang 17 perlawanan ini akan dibawa ke Villareal bagi meraih keputusan yang positif sebelum aksi timbal balik di Emirates. Dengan pemain-pemain utama sudah kembali dan menunjukkan aksi bertenaga, sudah pasti satu lagi slot ke separuh akhir bakal diisi Arsenal apatah lagi van Persie dan Nasri mungkin berada di dalam skuad nanti. Adios!

2 ulasan:

Qsheira berkata...

Tinggal kan Man C
walau kita utang 1 goal lagi..
yang penting menang..

dari senarai pemain yang di bawa ke villareal..
AW akan menyajikan formasi 4-5-1
bab RVP yang cedera.. AW nak main defend..
ooooo Encik AW..
tak confident ngan budak sendiri ke???
predict Qsheira
Villareal 0
arsenal 1

Hafez Rachwan berkata...

dia xnk gna bendtner, tu nk men 4-5-1 kut..hehe