Rabu, 11 Mac 2009

The Italian Job


Bukan citer Charlize Theron tu, tapi ni citer orang-orang meriam nak setelkan gladiator Rome yang mencari kemenangan tanpa membiarkan gawang mereka bolos. Dengan penenmbak meriam sudah mantap dengan 6 gol untuk 2 aksi terakhir, cuma satu jer bolos, ia adalah berita yang membuatkan gladiator-gladiator ini berwaspada untuk menyerang kerana kreativiti menyerang dan bertahan tentera merah dan putih ini semakin mengagumkan. Kali ini aku kecualikan 'Peace now or die', takde keamanan, tentera Rome perlu dikalahkan, seri sudah memadai.

Sudah pasti kunjungan Arsenal ke Rome bukan untuk beraksi secara bertahan bagi mengekalkan kelebihan satu gol di London tetapi kunjungan ke Rome lebih kepada aksi terbuka offensive dan defensive. Boleh dikatakan pertembungan paling menarik di midfield yang akan memastikan pihak mana paling menguasai permainan.

Toure, Walcott dan Eduardo yang pulih daripada kecederaan merupakan watak yang diharapkan berada dalam pasukan pada aksi ini walaupun Fabregas, Silvestre, Adebayor dan Rosicky totally out dalam skuad, tetapi khidmat mereka ditagih sebagai penonton dan pembakar semangat untuk rakan sepasukan.

Almunia akan kembali ke posisinya setelah tidak beraksi bagi memberikan laluan kepada Fabianski di dalam kempen FA Cup manakala Toure yang berjaya sembuh daripada kecederaan akan kembali berpasangan dengan Gallas, pairing yang kembali kepada aksi sebenar mereka. Djourou yang digelar bakal pengganti Sol Campbell oleh Toure mungkin terpaksa digugurkan daripada 11 pemain utama di padang untuk memberikan laluan kepada vice captain. Dengan ini, Djourou bakal bertindak sebagai option alternatif di pertahanan tengah.

Sagna dan Clichy sentiasa mengapit Gallas dan Toure bagi memastikan tiada gol dilepaskan di gawang Arsenal disamping membantu flankers di kiri dan kanan bagi menghasilkan serangan lebih baik.


Bahagian paling sukar nak dijangkakan adalah midfield. Daripada aksi menentang Burnley, Denilson dan Nasri yang direhatkan dijangkakan bakal berada dalam kesebelasan utama, dengan Arshavin yang tidak dapat beraksi bersama Arsenal di dalam kempen liga juara-juara Eropah, option di flank kanan berkemungkinan Eboue atau pun Walcott.


Aksi terbaik daripada Eboue sewaktu menentang Burnley dan menjaringkan satu gol, adalah agak mustahil untuk meletakkannya di bangku simpanan. Aku menjangkakan Walcott bakal berada di dalam bench terlebih dahulu. Cicinho, Perotta dan de Rossi pula tidak akan beraksi bagi AS Roma disebabkan kecederaan dan penggantungan.

Siapa yang bakal bergandingan dengan Denilson? Berdasarkan aksi di Emirates sewaktu kehadiran Roma, aku jangkakan Wenger akan kembali menggandingkan Denilson dengan Diaby walaupun Song merupakan pemain terbaik Ahad lepas, tetapi bagi mengimbangi aksi defensive dan offensive, aku lebih prefer gandingan Diaby-Denilson walaupun aku rate Song antara pemain paling meningkat aksinya.

Di bahagian penyerang, satu lagi persoalan, siapa paling layak beraksi terlebih dahulu. Bendtner, van Persie, Vela atau Eduardo? Aku pun tiada idea, Bendtner telah menjaringkan 2 superb gol sewaktu menentang WBA, van Persie: penjaring terbanyak Arsenal musim ini, Vela: menunjukkan penyudahan yang tajam sewaktu menentang Burnley manakala Eduardo, 2 aksi kompetitifnya sejak pulih daripada kecederaan telah menjaringkan 3 gol.


Maaf kalau aku mengecewakan korang, aku predict starting line up untuk striker adalah Bendtner-van Persie..hehe. Tak kisahlah, sapa start dulu, yang penting cari gol away first terlebih dulu dari Roma, satu gol away, bermakna Roma perlu menjaringkan 3 gol, agak mustahil. Ok malam ni ada live di Astro, channel 813, jam 3:30, kick off 3:45. Hapuskan tentera Rome itu penembak meriam!

Skuad ke Rome:
Almunia, Toure (c), Gallas, Sagna, Clichy, Denilson, Diaby, Eboue, Nasri, van Persie, Bendtner, Fabianski, Djourou, Gibbs, Ramsey, Song, Vela, Eduardo

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

the Italian job dah finish..
Arsenal dapat tiket terkahir ke suku akhir..
main ok ke tak ok game 2nd round di roma..
aku tetap tabik kat mental Gunners..
ingat bro..
Gonners cuma sekitar 4-5ribu orang jerr
banding Romanistis sekitar 50ribu lebih..
bayangkan tekanan untuk pemain gunners bro..
i'm proud be a Gonner..

Hafez Rachwan berkata...

yup! janji arsenal xketinggalan ke suku akhir dari 4 pasukan inggeris, lepas ni arsenal dh mantap bila semua injurd player dh kembali..