Ahad, 15 Mac 2009

Arsenal vs Blackburn Rovers - Post Match


Game ni buat aku bergaduh, bergaduh dengan kawan sendiri lak tu, fans Arsenal sendiri, memang kami gaduh besar, gaduh maki hamun Bendtner...hahahaha. Dari 7 peluang disia-siakannya, kalau ikut logik, pemain professional tak seteruk tu. Tak kesah la, janji menang aku dah puas hati even semalam boleh dijadikan rekod kemenangan terbesar EPL kalau finishing dia benar-benar menjadi. Aku memang setuju dengan apa yang Wenger katakan, apabila seorang player miss 1 chance, it's ok, 2nd dah mula nak pressure, so kalau chances seterusnya hilang ketenangan, sememangnya dia langsung takkan skor hari tu, sama la apa yang dihadapi Bendtner.

OK, 4 gol dan cleansheet, memang seimbang dari segi serangan dan bertahan. Arshavin selaku kapten fantasy aku kasik 30 points, jangan jeles...hahaha. Bayangkan kalau Arshavin ambil penalti, berapa korang rasa point Arshavin? Jejak-jejak 40 points gak. Kemenangan 4-0 ini mengulangi kemenangan di Ewood Park dengan jumlah gol yang sama, sama jer guna Paul Ince atau Sam Allerdyce, takde beza pun.. Tak nak guna Martin Jol lak ke? wakaka. Eboue sudah menjaringkan 4 gol, pencapaian yang tak tercapai oleh akalmu bak nyanyian Elyana jika dibandingkan kariernya di Arsenal beberapa musim lepas apatah lagi boo yang diterimanya musim ini. Sekurang-kurangnya 2 gol dijaringkannya sebagai motivasi kepadanya.

Gallas dan van Persie direhatkan setelah beraksi 2 perlawanan secara berterusan dan digantikan dengan Djourou serta Arshavin yang tidak beraksi di Rome. Djourou yang dijadikan partner Toure juga bertindak sebagai high ball challenge kepada pemain Rovers terutamanya mengawal bola tinggi daripada diterima oleh Roberts, so langkah bijak dari Wenger. Dia juga hampir menjaringkan gol tetapi berada di dalam keadaan ofsaid sebelum ditumbuk keluar oleh Robinson yang nampak kurus sekarang, main 'ice' kut..hehe.

Sagna serta Clichy berjaya mengawal posisi mereka dengan baik dan banyak membantu serangan Arsenal di flank. Denilson serta Song menunjukkan kematangan daripada tackle serta passing yang berjaya createkan banyak peluang. Nasri dan Arshavin merupakan dua individu yang berperanan besar menjana serangan Arsenal dengan Wenger memulakan formasi 4-4-1-1 di mana Arshavin bertindak sebagai attacking midfield. Kurang 2 minit, setelah beberapa peluang di dalam aksi liga di Emirates gagal ditukarkan di dalam bentuk gol yang berkesudahan deretan keputusan seri, akhirnya, kelam-kabut di depan pintu gol Rovers membolehkan Arshavin menjaringkan gol pertama buat Arsenal.


Gol kedua jaringan Arshavin sememangnya superb, melalui gerakan di dalam kotak penalti menewaskan 2 pertahanan lawan sebelum meluru masuk ke posisi yang dilihat cukup minima sudutnya dan menewaskan Robinson melalui rembatan yang sukar dijangkau oleh Robinson. Sebelum aksi menentang Burnley, Wenger pernah menyatakan Arshavin akan berada di dalam aksi terbaiknya dalam tempoh 10 hari dan aksi ini sudah terbukti apa yang dinyatakan oleh Wenger. Gurauan Arshavin pada permulaan signing dengan menyatakan dia akan menjaringkan 4 gol sehingga habis musim ini aku jangkakan akan meleset sama sekali sebab aku percaya dia bakal menjaringkan lebih dari itu.

Tak nak aku ulas sangat pasal berapa banyak peluang disia-siakan Bendtner, kalau ulas aku rasa korang pun nyampah..hahaha. Vela dimasukkan menggantikan Bendtner manakala Diaby menggantikan Walcott setelah Wenger melihat Bendtner semakin merapik. Eboue yang masuk menggantikan Nasri memang tidak menghampakan. Walaupun peluang pertamanya melalui low cross Vela [kalau tidak silap aku] gagal disudahkannya tetapi rebound daripada rembatan Arshavin berjaya di tapping masuk olehnya. Commentator yang asik gelakkan Bendtner sempat bersinikal, "itulah yang perlu dilakukan Bendtner, cuma tapping mudah!".


Dan sepakan penalti di hujung perlawanan setelah Vela dijatuhkan oleh pertahanan Rovers disudahkan oleh Eboue walaupun hampir-hampir diselamatkan oleh Robinson. Tak sangka lak aku dia yang ambil, mungkin dia paling senior dan terlepas untuk mengambil sepakan penalti di Rome, so tak kesahlah, win-win situation, cuma aku lebih berminat untuk melihat Vela mengambilnya, apatah lagi dia belum menjaringkan gol di dalam aksi liga, kena sabar la dulu. So doakan Villa ditewaskan oleh Spurs yang kita benci tu [hahahaha], sekiranya ia berlaku, sekurang-kurangnya seminggu juga Arsenal berada di tempat keempat liga.

Dengan berada di tempat keempat liga, berada di suku akhir untuk FA Cup serta liga juara-juara Eropah, aku optimis Arsenal akan meraih sekurang-kurangnya satu piala musim ini dan tiada masalah berada di dalam top 4 musim ini. Memang tidur lena semalam, layan gila, buka YM entah ke mana setan-setan merah hilang. Baguslah, ramai la manusia mengerjakan kerja-kerja kebajikan setelah setan-setan ini mati hangus terbakar setelah riak, sombong dan takabur dengan cleansheet dan point mereka yang akhirnya menjadi cleanshit...hahahahaha

Tiada ulasan: