Isnin, 9 Mac 2009

FA Cup Round 6 : Arsenal 3 - 0 Burnley

Music Video Code by FootyFilms.com


ITV Highlights
First Half : [Rapidshare] [Mediafire]
Second Half : [Rapidshare] [Mediafire]

3 gol, walaupun sepatutnya lebih daripada itu tetapi adalah memadai untuk membawa Arsenal ke suku akhir dan menanti kunjungan Hull City sekali lagi di Emirates dalam misi berada di semi final FA Cup. Gabungan beberapa pemain muda bersama 1st team seperti Gibbs, Vela dan Fabianksi menunjukkan kesefahaman cukup baik. 3 gol untuk dua aksi berturut-turut serta 1 bolos menunjukkan Arsenal berjaya mengimbangi serangan dan bertahan dengan cukup baik.


Eduardo yang bertindak sebagai kapten semalam sememangnya watak yang menjadi tumpuan, setelah 2 gol dijaringkan sewaktu menentang Cardiff City pada pusingan kelima, kali ini dia kembali menjaringkan gol dengan tendangan voli yang sememangnya world class finishing dan jika diperhatikan betul-betul, posisi bola pada kakinya adalah di kawasan tragedi ngeri yang menimpanya Februari tahun lepas.


Bendtner, Denilson, Clichy dan Nasri direhatkan untuk aksi ini bagi menjana tenaga maksimum di Roma nanti. Macam biasa, permulaan perlawanan cukup kelam-kabut bagi Arsenal sebelum berjaya mengawal midfield dengan baik dan memaksa Burnley lebih bertahan. Kesilapan bekas pemain MU, Eagles yang gagal menahan kemas hantaran Kalvenes membolehkan Arshavin melarikan bola sebelum melakukan thru pass kepada Vela yang mengawal kemas bola dan menjaringkan gol melalui lambungan bola yang cukup superb.


Tamat separuh masa pertama dengan Arsenal mendahului 1 gol. Di minit ke 51, Arshavin yang tidak mahu melepaskan bola di atas line bagi mendapatkan sepakan penjuru setelah Jensen kemas mematahkan setiap kali bola yang bersimpang-siur di depan gawangnya menolak bola kepada Gibbs yang tidak dikawal dan melorongkan bola kepada Song yang melakukan curling cross ke dalam kotak penalti. Eduardo yang berada diposisi onsaid melakukan superb voli dengan mudahnya menewaskan Jensen.


Pertukaran di minit ke 60 memasukkan van Persie dengan mengeluarkan Vela sebagai langkah mendapatkan fitness setelah dia tidak beraksi sewaktu menentang WBA. Lilitan kapten diserahkan kepada van Persie setelah Wenger merasakan cukuplah aksi Eduardo sehingga minit ke 71 dan digantikan oleh Walcott yang baru pulih daripada kecederaan bahu manakala Diaby yang tidak beraksi seperti yang diharapkan digantikan oleh Ramsey.


Agak clumsy melihat aksi Walcott, mungkin setelah 3 bulan tidak beraksi, dia bagaikan hilang arah untuk mengawal kelajuannya tetapi dia juga hampir menjaringkan gol cuma dinafikan oleh Jensen walaupun dia mempunyai optional untuk melarikan bola daripada Jensen. Apa yang menggembirakan, kepulangan duo ini menyuntik semangat untuk ke Roma nanti ditambah dengan finishing Eduardo yang semakin mengganas dan kepantasan Walcott boleh dijadikan senjata mengucar-kacirkan pertahanan Roma.


Dan tidak dilupa kepada Eboue, nice gol, sori, aku dah cakap ko skor setahun sekali, akhirnya dah 2 gol musim ni...hehe. Bukan ko tak boleh skor sebenarnya sebelum ni tapi kebanyakan peluang yang disia-siakan adalah melalui kegopohan melakukan finishing. Apa lagi, belajar la dengan Eduardo..hoho. Suka la tu Wenger, anak emas dia skor..hehe. Dan man of the match jatuh kepada Song, melalui 2 assist dan kawalan center midfield dengan cukup baik.

Melalui undian semi final, sekiranya Arsenal berjaya menewaskan Hull City 17 atau 18 Mac ini di Emirates, lawan Arsenal nanti adalah Chelsea. So peluang ke semi tu adalah pasti sekiranya pemain tidak memandang mudah Hull City walaupun berjaya menewaskan mereka kembali dan kelebihan beraksi di Emirates di suku akhir harus digunakan sebaik mungkin untuk berada di Wembley pada semi final nanti. Dengan Fabregas, Toure dan Adebayor bakal berada di dalam skuad sekiranya Arsenal di semi final nanti, apalah sangat Chelsea tu...hahahaha

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Arsenal vs Hull di emirates ??

Semi ngan chelsea kat mana??

Qsheira berkata...

Semi's ngan final kat wembley eeekk..
Man U vs Everton pun kat wembley gak..
hanya last quarter final kat Emirates stadium..
tak de replay..
17 or 18 April nie semi's bila 90 menit draw maka extra time & pinalty kick..

Tanpa Nama berkata...

Qsheira Predict untuk CL

As Roma 0
Arsenal 2

Hafez Rachwan berkata...

yup2..lama xtgk arsenal g jauh dlm fa cup, so lwn hull nanti di emirates, mng tggu chelsea kt wembley..