Sabtu, 14 Mac 2009

Arsenal vs Blackburn Rovers - Preview


Lupakan seketika kejayaan di Rome sebaliknya kita perlu selesaikan misi hari ini iaitu memungut 3 mata penuh ketika Blackburn Rovers bertandang ke Emirates. Kelebihan beraksi di Emirates harus digunakan sebaik mungkin setelah 3 aksi home EPL cuma menyaksikan pulangan 3 mata saja, 6 mata digugurkan secara percuma. Cuma aksi menentang WBA di gelanggang lawan, kemenangan bergaya menewaskan Burnley serta berada di suku akhir UCL sebagai sumber kekuatan Arsenal sekarang.

Khidmat Fabregas, Adebayor, Silvestre, Rosicky dan Eduardo pasti tidak dapat digunakan. Fabregas dan Adebayor masih didalam proses pemulihan dan dijangka kembali beraksi awal April manakala Silvestre yang baru pulih daripada calf injury belum cukup match fitness untuk beraksi. Rosicky cuma dapat dilihat dari belakang bench, mungkin sekadar sembuh sebelum tamat musim ini sebab bagi aku, musim ini tiada makna kepadanya. Eduardo yang mengalami groin injury juga tidak berada di dalam pasukan tetapi kecederaan tidak serius ini bakal menyaksikan dia kembali beraksi kembali pada kempen FA Cup setelah meraih aksi UCL pertama musim ini di Rome.

11 pemain utama mungkin terpaksa diubah sedikit setelah melihat pemain-pemain 'utama' kebanyakannya beraksi selama 120 minit di Rome. Posisi Almunia akan kekal, begitu juga Gallas, Toure, Sagna serta Clichy, cuma di bahagian midfield, mungkin sedikit rombakan akan dilakukan melibat CM. Dengan Arshavin kembali 'married' but available, sekurang-kurangnya option kreativiti lebih terbuka. Untuk lebih fair; Vela, Song atau Walcott perlu diletakkan di dalam kesebelasan utama dengan corak 4-2-3-1 adalah formasi terbaik bagi aku untuk mengatasi Rovers.

Denilson dan Song dirasakan lebih sesuai digandingkan di tengah dengan melakukan shifting posisi antara mereka sama ada seorang menyerang manakala seorang lagi membantu back 4. Eboue yang tenggelam di Rome mungkin bakal digugurkan dan digantikan dengan Walcott manakala Bendtner yang langsung tidak memberi ancaman mungkin bermula di bench. Untuk menyeimbangkan serangan low ball, Arshavin sesuai diletakkan di belakang van Persie manakala Nasri di flank kiri di mana shifting posisi antara Nasri dan Arshavin boleh dijadikan senjata menggelirukan pertahanan Rovers.


Tapi ini merupakan formasi yang aku jangkakan akan digunakan Wenger, walaupun aku sebenarnya mengharapkan Nasri berada di CM bersama Song manakala Walcott dan Arshavin mengapit duo ini. Pairing Vela dan van Persie lebih menarik untuk dilihat. Cuma aku tidak yakin sekiranya formasi ini digunakan, adakah ia bersesuaian dengan aksi fizikal juga? Mungkin tidak jika dilihat pada tubuh fizikal pemain-pemain. Mungkin juga Bendtner diturunkan untuk menyeimbangkan fizikal permainan. Wenger pun belum memutuskan siapa bakal diturunkan dahulu, option yang bertambah serta keletihan pemain merupakan puncanya.

Kemenangan ke atas Rovers bermakna sekurang-kurangnya dalam tempoh 24 jam Arsenal kembali berada di kelompok 4 pasukan teratas dan sekiranya Villa ditewaskan oleh Spurs, tiada lagi jurang mata cuma dipisahkan oleh defisit gol di mana Arsenal mempunyai kelebihan 2 gol berbanding Villa.

Ketiadaan Savage yang berpindah ke Derby Country pada Januari tahun lepas sekurang-kurangnya tiada aksi fizikal kurang ajar dipamerkan oleh Rovers. Mesin gol Rovers musim lepas iaitu Santa Cruz yang bergelut dengan kecederaan dan kegagalan menjaringkan gol secara konsisten musim ini tidak bermakna dia perlu dipandang sebelah mata. Aku rate Santa Cruz sebagai antara striker EPL yang berkebolehan dari segi high and low ball yang cukup ramuannya untuk menjadi lone striker yang menggerunkan.

Jika aksi di Ewood Park sebelum ini, van Persie ada menyatakan Rovers antara pasukan feveret dia di dalam liga untuk beraksi, apatah lagi kebanyakan gol total football dijaringkan sewaktu menentang pasukan ini. Roberts, Warnock dan Gamst Pedersen juga perlu dikawal rapi kerana mereka antara penyumbang kepada gol-gol Rovers. Tiada pengecualian, kemenangan pasti diharapkan oleh peminat dan kemenangan juga diperlukan bagi menukarkan tekanan kepada Villa yang bakal beraksi esok.

Sabtu, Emirates Stadium,
10.55pm, Channel 812, ESPN,
STREAMING

Tiada ulasan: