Rabu, 18 Mac 2009

FA Cup : Arsenal vs Hull City - Post Match


Akhirnya Arsenal berjaya menyertai MU, Chelsea serta Everton ke separuh akhir piala FA yang bakal dilangsungkan di Wembley pada 17 dan 18 April ini. So Liverpool jer tercicir dari pasukan top 4 untuk FA Cup, tapi dorang hantar wakil jer, Merseyside derby, Everton. Maka dengan ini Arsenal mewakili North London, Chelsea - West London, Everton - Merseyside manakala MU - Hell UK...wakaka. 4 tahun selepas menjuarai piala ini dengan menundukkan Hell UK ehhh pasukan neraka melalui penentuan penalti, musim ini adalah musim terbaik meraih trofi yang cukup sinonim dengan Arsenal, pasukan yang terbanyak menjuarai FA Cup dan 4 kali pernah diraih di bawah kendalian Wenger, dua kemenangan di Wembley nanti bolehlah menobatkan Wenger sebagai King FA Cup!


Walaupun naik trip lompat-lompat, akhirnya berjaya juga sampai ke semi final aksi FA Cup setelah jaringan van Persie serta Gallas menyenyapkan jaringan Barmby yang juga melenyapkan Hull City daripada aksi FA Cup. BOOOOO... Gol kedua yang dikatakan kontroversi setelah Gallas berada diposisi ofsaid dijadikan modal untuk Hull City mempersoalkan ketelusan referee tapi cuba la rajin-rajin tengok highights balik, Myhill dilihat tertumbuk bola ke belakang hasil asakan oleh Djourou dan Bendtner, maka bagi aku gol tersebut adalah sah atas beberapa sebab, antaranya ia adalah passing dari pasukan lawan, so posisi ofsaid secara langsung menjadi onsaid dan yang terpenting adalah asakan dari Bendtner dan Djourou adalah fair challenge, so terima jer la hakikat ini Phil Brown!


Gol kedua oleh Djourou musim ini yang mana langsung tidak diinginkan oleh peminat Arsenal iaitu gol ke gawang sendiri..hehe. Takpelah, apa yang aku nampak, ia mistake yang tidak disengajakan ataupun mistake bodoh macam tarik seluar lawan sehingga kena red card! Separuh masa pertama sememangnya dikuasai oleh Hull City apatah lagi selepas jaringan tunggal mereka, aksi bacul dengan melambatkan permainan dijadikan aset, tapi sia-sia! Sampai bila nak bertahan, aku rasa sampai Wenger tekan butang kecemasan setelah melihat Walcott serta Vela tenggelam tanpa arah akibat kegagalan berfungsi disebabkan impak permainan fizikal pertahanan Hull City. Arshavin yang saiz aku tu take time 30 minit, pastu badan dia dah jadi macam Song, takde hal nak men redah-redah.

Kemasukan Nasri serta Bendtner memang memberikan impak buat Arsenal. Kreativiti semkin bertambah, pergerakan lebih lancar dan baik. Bermula daripada asakan Bendtner di dalam kotak sehingga bola yang gagal ditampan kemas pertahanan Hull membolehkan bola tiba tepat masanya kepada Arshavin yang tidak dikawal sebelum dia melorongkan kepada van Persie merembat bola kencang menerjah jaring pada jarak kurang dari 8 kaki. Dan gol kedua terhasil macam aku shout kat perenggan awal-awal.


Fabianski, Sagna, Gibbs, Gallas, Song, Arshavin, Nasri, Eboue dan Bendtner beraksi dengan cukup baik tetapi pada aku Diaby beraksi dengan buruk, dia banyak menghantar bola ke belakang, lost ball, pastu kerap nak long pass, tak faham aku kenapa perlu long pass walhal target men semalam iaitu Vela bukanlah bersaiz besar untuk menerima long pass yang tinggi, sehinggakan aku dapat melihat van Persie berada di midfield untuk mendapatkan bola. Bagi Djourou pula, ini bukan aksi yang baik darinya tetapi aku tak pula menyatakan aksinya tidak baik cuma dia perlukan lebih banyak peluang beraksi untuk memantapkan aksinya. Bagi Walcott dan Vela, bagi aku aksi yang melibatkan lawan berfizikalan besar seperti aksi ini seharusnya dielakkan taktikal long pass, sekiranya ini tidak difikirkan terutama play maker [perlu belajar daripada Fabregas], aku rasa mereka bagaikan tiada fungsi. Adios!

2 ulasan:

Qsheira berkata...

kita lupakan FA cup..
bab bulan april baru main..
sekarang kita bantai Newcastle..
ikut sejarah..
newcastle tetap kena 0-3 bila Arsenal bertandang ke gelanggang dia orang..
harap2 boleh bertahan rekod tu..
Qsheira Predict
Newcastle 0
Arsenal 2

untuk Champion Qsheira predict..
Arsenal vs Villa real
Man U vs Liv
Che vs Porto
Barca vs Munich

Hafez Rachwan berkata...

prediction ko betul 2, ok la tu..hehe