Selasa, 17 Februari 2009

Emirates bertukar kepada Wonderland!


Highlight for download: Rapidshare / Mediafire [ITV]

Memang aku masih teruja sehingga ke saat ini, setelah 12 bulan menantikan aksi kompetitifnya, akhirnya penantian itu berakhir dan penuh emosi. Peristiwa ngeri yang dialami Eduardo di Birmingham seakan-akan terpadam, apatah lagi ke semua peminat dan kelab menantikan aksinya dan ternyata empat keputusan seri berturut-turut telah dilupakan serta merta dan kemenangan ini diinspirasi melalui kepulangannya.

Adalah tidak adil untuk mengatakan kemenangan ini berpunca daripada Eduardo semata-mata tetapi kemenangan ini hadir melalui permainan sepasukan, the real Arsenal yang selama ini kelam tetapi hadir kembali dan aku percaya ini adalah titik permulaannya. 57 ribu lebih penonton di Emirates serta jutaan di luar stadium melihat suatu aksi yang superb, very flourish night at London.

Fabianski, Gallas, Toure, Sagna, Gibbs, Denilson, Song, Nasri, Vela, Eduardo, Bendtner, Ramsey, van Persie dan Bischoff watak di atas padang yang berjaya menghidupkan kembali suasana di Emirates. Hampir aku menitiskan air mata melalui gol pertama Eduardo, hari yang terindah baginya seumur hidup. Hasil kerja keras dan semangat dibantu dengan bahagian perubatan Arsenal yang berjaya memulihkan kembali prestasinya.


Nasib kurang menyebelahi dan kredit kepada usaha penjaga gol Cardiff, Heaton yang menyelamatkan percubaan Arsenal menidakkan Arsenal berpesta lebih banyak gol. Pemain-pemain muda seperti Gibbs, Fabianski, Vela, Ramsey dan Bischoff membuktikan polisi Wenger menggunakan khidmat bakat muda sesuatu yang berbaloi.

Nasri yang tampil dengan rambut baru seakan-akan sama seperti dia di Marseille dahulu memang aktif bersama-sama gandingan Vela, Denilson dan Song yang berjaya menghidupkan keseluruhan padang. Gallas serta Toure juga masing-masing mempunyai peluang untuk menjaringkan gol tetapi nasib tidak berpihak kepada mereka dan overlapping oleh Sagna dan Gibbs merancakkan serangan Arsenal. Kredit juga kepada Fabianski yang tenang menafikan percubaan lawan.

Bendtner bolehlah dikatakan diposisi terdesak dengan kehadiran Arshavin dan Eduardo walaupun Arsenal kehilangan Adebayor untuk tempoh 2 minggu. Sememangnya perlu diakui dia cukup sesuai digandingkan bersama Vela dan Eduardo, di mana aku melihat gandingan ini lebih baik dibandingkan Bendtner-Adebayor atau Bendtner-van Persie. 1 gol 1 assist dan kekurangan ketenangan mengurangkan jumlah gol yang patut dijaringkannya semalam.


Gol pertama terhasil melalui permainan 1 2 antara Eduardo dan Vela sebelum Vela melambungkan bola dan disudahkan melalui free header oleh Eduardo diposisi yang tidak terjangkau oleh Heaton. Sambutan gol yang cukup emosi untuk disaksikan, bagaikan sesuatu yang buatkan aku cukup tersentuh.



Set piece sajian gol kedua Arsenal, melaui sepakan penjuru di sudut kanan Heaton yang diambil oleh Nasri dan larian Bendtner menyudahkan bola dengan plessing yang sukar dijangkau. Walaupun Bendtner jarang mengunakan peluang tetapi setiap gol yang dijaringkannya lebih fancy dibandingkan gol yang dijaringkan oleh Adebayor [sorry tapi ini kebenarannya].


Tamat separuh masa pertama. Aksi separuh kedua sememangnya menarik. Gol ketiga terhasil melalui tendangan penalti apabila Gavin Rae melakukan push dari belakang ke atas Eduardo dan disudahkan dengan cukup tenang oleh Eduardo disudut kanan gawang Cardiff. Eduardo meraikan gol dengan berlari ke arah medical Arsenal [Tony Colbert] yang selama ini telah berkerja keras memastikan kecederaannya kembali sembuh.

"It was the best day of my life because it proved that I can play again. It was a special moment for me to score. It was very emotional. Yes, I had a tear in my eye. I celebrated by kissing my wedding ring because my wife Andreja, my daughter Lorena and my family supported me right through this."


Percaturan Wenger merehatkan Eduardo, Nasri dan Vela dan memasukkan van Persie, Ramsey serta Bischoff menunjukkan Wenger tidak mahu mengendurkan serangan. Hasilnya melalui pintasan bola oleh Denilson diambil Bendtner sebelum dia melakukan lorongan kemas kepada van Persie merembat kencang menewaskan Heaton.

Bagi aku aksi ini menunjukkan Arsenal kembali ke prestasi sebenar dan berjaya menemui the real Arsenal, semestinya peminat mengharapkan aksi ini berterusan. Dan aksi di Emirates selepas ini juga mengujakan, 3 mata penting perlu diraih menentang Sunderland dan sudah semestinya debut Arshavin, pemain yang dinanti-nantikan aksinya bersama jersi merah dan putih.

2 ulasan:

Qsheira berkata...

cam nie lar baru mantap..
cekap..
trampil..

harap jaringan yang banyak macam nie tak berkesudahan...

rindu jaman 2003/2004 undefeatable
jaringan kemenagan pun bosar bosar..

sabtu nie kita bedal Sunderland
Arsenal 4
Sunderland 0
itu predict Qsheira

Hafez Rachwan berkata...

harap2 macam ni la, xmenang besar pn xpe, janji menang dan game enjoy, barulah xlesu jer tengok!