Khamis, 1 Januari 2009

Arsenal boss Arsene Wenger eyes Everton midfielder Mikel Arteta as Cesc Fabregas cover


Arsenal are ready to test Everton's resolve to hold on to their top players by offering £10m for midfielder Mikel Arteta when the transfer window re-opens on January 1.

The 26-year-old, a £2m signing from Real Sociedad in 2005, has been a key figure in the Merseysiders' rise to sixth place in the Barclays Premier League and scored twice in Sunday's win over Sunderland.

Arsenal manager Arsene Wenger believes Arteta is the creative player who can be an immediate replacement for the injured Cesc Fabegras and could eventually form an effective partnership with his fellow Spaniard.

Meanwhile, Everton boss David Moyes is tracking Wolves' Sylvan Ebanks-Blake as he looks to solve his striker shortage.

Info : Mail Online

Komen:

Bagi aku Arteta mampu untuk menyesuaikan diri dengan Arsenal ditambah dengan pengalamannya 5 tahun di dalam EPL, sudah pasti dia tidak memerlukan masa menyesuaikan diri di dalam EPL jika dibandingkan dengan pemain luar yang memerlukan lebih masa.

Sekiranya Wenger betul-betul berminat, tawaran segera dan secepat mungkin perlu dilakukan bagi mendapatkan Arteta kerana sudah pasti David Moyes mahukan dana untuk mencari ganti key player bagi Everton ini.

Untuk musim ini, Arteta bukanlah berada di form terbaiknya seperti musim-musim yang lepas disebabkan diletakkan diposisi sayap kiri serangan dengan formasi 4-3-3 dan kegagalan midfield Everton berfungsi dengan baik seperti juga Arsenal tetapi aku rasa sekiranya dia bersama Arsenal, sudah pasti dia mampu untuk kembali ke tahap sebenarnya.

Kelebihan mendapatkannya sudah pasti dapat beraksi dalam ketiga-tiga kempen yang disertai Arsenal iaitu Liga Juara-Juara Eropah, EPL dan FA Cup. Dan dia juga dulu pernah menyuarakan hasrat untuk berada di kelab besar untuk beraksi di dalam Liga Juara-Juara Eropah.

Sekembalinya Fabregas nanti dan jika Arsenal mendapatkan Arteta, kedua-duanya boleh digandingkan bersama di tengah padang dengan kedua-dua akan shift kedudukan antara satu sama lain dengan keutamaan kepada Fabregas sebagai attacking manakala Arteta lebih kepada defensive.

Dan kelebihan lain adalah Arsenal akan mendapat pilihan lebih banyak dari segi set pieces jarak dekat selain daripada menagih tendangan daripada van Persie dan Nasri. So kenapa tidak untuk Arteta pakcik Wenger?

4 ulasan:

ArSeNaL SUSAH MATI berkata...

salam...slmt taun bru bro..post pembuka tirai 2009..musim tuk pengurus2 membeli blah..ape cter pkcik kta tuh??..bnyk rumours dh di bca...tapi yg paling rapat ngan arsenal skang 2 org jer..arshavin,arteta...alonso aku rsa agak tpis ler kn...arteta ni pon bgus..aku stuju klau wenger cpt2 sambar mamat nih...

Hafez Rachwan berkata...

wslm..slamat thn br juga..
harap2 dia sedar,polisi youngster xbrmakna prlu diabaikan,cuma arsenal perlukan beberapa individu yg experience utk bimbing youngster..
dan aku setuju sgt klu dptkn arteta dan arshavin..
even alonso bgs tp aku xrasa rafa akan lepaskan dia..
dia dh lama dlm liver, dan liver tgh lead liga, so msti dia nk stay kt liver even perlu berebut posisi dgn mascherano..
dan epl la yg dia blom mng dgn liver..
ntah la,aku cuma harap wenger sedar la polisi dia xkan berjaya kalau xde support dr experience..
jgn harap youngster yg sedia ada mampu menjadi seperti cesc klu xde support dr experience player especially yg experience diposisi tengah..

Tanpa Nama berkata...

Happy new year bro..
semoga semakin bersemangat mem post kan bab Gunners dan gonners di blog nie..

di katakan city nak toure 10jt pound, ditolak peter hillwood.
tapi ada kabar toure nak blah..
sebab dia tak ngam ngan gallas dan juga di katakan arsenal nak beli pape diakhyte (dynamo kyev)
yang sama position ngan toure..

tapi masih saja sebatas rumour..

aku masih yakin akan kesetiaan toure ngan gunners

Hafez Rachwan berkata...

hepi new year qsheira..
insyaallah, aku cuba apa yang mampu,
busy dgn study pn aku cuba lah post something..

ikut kpd media macam tu la,
gallas dgn toure ada problem..
dah xboley main skali..
ntah apa lak yg digaduhkan mereka dua tu..
toure dikaitkan ke city, gallas lebih kpd ac milan,
so klu dua-dua belah, arsenal cuma ada 2 orang yer yg betul2 boley CB iaitu djourou dgn silvestre dan pair kedua-duanya mmg xbest!
djourou-toure lebih mantap, manakala silvestre-gallas kira ok..
wenger mmg xnak panggil sanderos dr ac milan lg, cuma seorang jer loan yg dipanggil balik iaitu nortveit, CB reserves yg berasal dari norway..
so aku rasa sekiranya betul gallas dan toure akan keluar bln ni, aku rasa rumours psl pape diakhyte mungkin boley dipercayai juga..
nampak mantap gak tp klu dua2 belah, mesti wenger signing dua org juga..
klu bhgn midfield, aku rasa dr rumours yg sedia ada, mungkin arteta yg akan masuk ke arsenal..
klu diperhati psl ayat2 wenger pd press conference, dia ckp nk player yg dh sesuai dgn epl, xperlu take time, so byk2 yg ada experience dlm epl cuma arteta dan alonso..
tp aku xrasa rafa akan lepaskan alonso klu price xtinggi..
faham2 jer la wenger..
so nak xnak kena tunggu la sapa yg nak dibeli,menguntungkan or merugikan..