Khamis, 11 Februari 2010

Kami memang tak cukup tinggi tapi kami tahu main bola tinggi selepas dua kekalahan, mengejut bukan?


Bukan main panjang lagi tajuk post match aku kali ni..hahaha. Sebabnya, ketinggian adalah yang menjadi isu dan Arsenal belajar dari kritikan kurang ketinggian, perasaan atau tak, ada buktinya. OK, aku pun start tengok game pada minit 37 sebab bangun lambat tapi start dari minit 37 sampai ke minit 94 aku dapat simpulkan permainan Arsenal lebih berhati-hati, aware daripada counter attack yang cuba di-recon oleh Liverpool yang cuba mengikuti gaya permainan MU dan Chelsea yang telah menewaskan Arsenal tetapi gagal nampak gayanya..hehe.


Ketinggian, topik utama untuk aksi ini dan juga key point kemenangan semalam. Pertama, jaringan tunggal Diaby dihasilkan oleh hantaran silang yang superb oleh Rosicky dan Diaby dengan selamba dek menanduk bola tanpa sebarang asakan. Ini bermakna, dia sudah pandai menggunakan kepala dia yang sudah berambut mini afro tu. So, game ini memang dilihat cukup minimum crossing yang dilakukan Arsenal, tidak seperti menentang MU dan Chelsea yang bersimpang siur tanpa ada sesiapa pun pemain Arsenal terasa hentakan di kepala di dalam kotak penalti MU dan Chelsea.




Kedua, memandangkan benteng Arsenal tidaklah tinggi so sebagai pemain yang dijadikan contoh kepada rakan sepasukan lain, Fabregas dengan selamba mengangkat tangan sewaktu free kick yang diambil Gerrard hasil dive yang worst dan tak patut diberikan free kick, tak macam Bendtner yang dikenakan layangan kad kuning tapi advantages harus diberikan kepada Arsenal. Lagipun benteng Arsenal sewaktu free kick tersebut berada luar sedikit dari kotak penalti so Liverpool sememangnya tidak layak menerima sepakan penalti.


Tapi aku juga dapat melihat benteng Arsenal masih lagi clumsy dan hampir terjerat sekali lagi melalui counter attack yang bermula daripada hantaran Fabregas kepada Diaby dipintas Kuyt sebelum dia menyalurkan bola kepada Gerrard yang kemudiannya melorongkan bola kepada David Ngog. 2 versus 1 antara Vermaelan, Gallas dan Ngog, larian gamble Vermaelan hampir menghukum Arsenal tetapi tackle kemas oleh Gallas menghalang rembatan Ngog patut diberikan pujian. Tak hairan kenapa Vermaelan berterima kasih kepada Gallas.

Mungkin Almunia yang sebelum ini dikambing hitamkan nampak gayanya mempamerkan aksi lebih baik terutama effort finger tips yang mengagalkan percubaan Ryan Babel. Dan kekuatan mental nampak gayanya berjaya dipulihkan dengan hasil titik peluh berkerja keras meraih kemenangan dan bukannya mudah untuk kembali mendapatkan kemenangan setelah kehilangan 6 mata penuh kepada seteru utama. Paling penting, Arsenal nampak lebih tersusun walaupun sedikit slow corak permainan.

''On Sunday, Ballack comes out and it is down to his responsibility. I don't care about that. For me, it's not what football is all about. Everyone will drop points. It's realistic that we can catch Chelsea and United." - Arsene Wenger!

Dengan Chelsea dan MU semalam tergigil di puncak, Arsenal kembali merapatkan jurang mata dengan 6 mata dengan baki 12 perlawanan, sesuatu yang kembali menjadi tonik bagi Arsenal dalam merebut kejuaraan liga yang kali terakhir dicapai pada musim 2003/04. Mungkin adalah lebih baik fokus game satu persatu dan apa yang aku perkatakan mengenai total point untuk menang liga sedikit defisit dan paling maksimum mampu dicapai adalah 86 oleh Chelsea 'jika' mereka tidak menggugurkan sebarang mata, aku katakan 'jika' sebab aku yakin mereka akan gugurkan mata. Serve your right, Ballack!

3 ulasan:

Q berkata...

macam marah jerrr ngan ballack tu :) wakakakaka
tapi memang pon Q pon bengan ngan mamat Germany nie, sayang oi sayang..
tak leh nak kutok depa..
bini gua Fans Germany, nasib baik bini aku minat kat Klose :p wakakakakaka.
Any way All The Best buat Gunners kita nie arrrggghhh

Rembo berkata...

bro. gua rasa kalau arsenal, kena tangan, FIFA maafkan.

Tak caya, tanya Henry. Kan?

Hafez Rachwan berkata...

q,
mmg bengang pon ngn ballack tp padan muka la, cakap mcm dia power lak, main pon subs jer, bising lebih..

rembo,
nmpk gaya nya luck arsenal dh bertambah baik skrg..hehe