Rabu, 10 Mac 2010

Give me 5!

Aku rasa pagi tadi aku macam orang gila jerit awal pagi buta melayan bola dengan roommate yang juga fan Arsenal serta mengejutkan tidur penyokong Liverpool dan Chelsea yang serumah..hahaha. Ternyata pembawakan strategi sewaktu menentang Burnley oleh Wenger kembali diadaptasi dengan Nasri sebagai arkitek utama menjelmakan sesuatu yang cukup manis di bulan Mac ini. Jika dilihat kembali aksi di Emirates sewaktu menentang Burnley, Nasri diberi ruang cukup besar untuk berkreativiti dengan thru pass, dribble dan smart play di mana Fabregas dan Diaby lebih ke belakang memberikan penguasaan utama jentera tengah kepadanya dan sekali lagi, Nasri membuktikan dia merupakan individu yang juga mampu menginspirasikan pasukan.


Dengan kecederaan tidak putus-putus apatah lagi kehilangan talisman Fabregas bersama-sama mantan kapten Gallas sebelum 1st leg lagi, banyak memperkatakan laluan Arsenal agak beranjau untuk mara ke suku akhir akan tetapi segala dimudahkan melalui permainan Arsenal yang sebenar. Sol Campbell yang buat julung kalinya memakai jersi merah putih Arsenal di Emirates sejak perpindahan Januari lepas melakukan 2nd home debut bersama Arsenal. Aksi di awal permainannya memperlihatkan dia agak kucar-kacir, tertekan tetapi kembali memperbaiki permainannya bersama Thomas Vermaelan. Clichy boleh aku perkatakan permainan terbaiknya musim ini sehingga semalam menunjukkan dia semakin mantap membuat overlapping dan bertahan begitu juga Sagna yang kelihatan kurang ke atas bagi memastikan asakan Porto dicantas selain membantu Campbell di bawah. Almunia, steady aku lihat sekarang sejak bergaya ala-ala macam orang tak reti bergaya..haha.

Berbalik di jentera tengah dengan Song seperti biasa sebagai pelindung pertahanan dan juga bertugas dalam memastikan Arsenal mendapatkan bola dari kaki lawan membuatkan permainannya semakin hari semakin nampak mudah. Dan pastinya gandingan Nasri dan Diaby cukup bertenaga, Diaby yang menjalani musim terbaiknya bersama Arsenal musim ini berjaya menambahkan kelebihan fizikal dan ofensif di bahagian tengah serta memberikan ruang cukup besar untuk Nasri, Rosicky dan Arshavin berkreativiti mengugat pertahanan lawan dan tampak cukup berjaya. Jaringan hebat oleh Nasri dan assist menarik oleh Arshavin dengan setup 3 gol membuktikan ini semua.


Pastinya Bendtner berada dalam lamunan indah setelah gagal menjaringkan sebarang gol sewaktu menentang Burnley di mana peluan cukup besar terhidang tetapi aku percaya dia mampu menimbal balik kegagalannya dan akhirnya, buat pertama kalinya dia berjaya menjaringkan hatrik bagi karier professionalnya buat kali pertama. Dan masih banyak lagi mampu dilakukannya dan aku juga yakin dia cukup berkerja keras apatah lagi dengan usia mudanya menampakkan dia semakin yakin dan berselera mencari gol buat Arsenal. Tak perlu kasut pink, kasut putih pun bole skor hatrik..hehe. Adebayor WHO?

Kemasukan Eboue yang menggantikan Sagna bagi mengimbangi serangan dan permainan bertahan menjadi bonus apabila dia menjaringkan gol keempat Arsenal dan membuatkan Arsenal memperolehi penalti di hujung permainan. Walcott dan Denilson pula dimasukkan bagi memastikan pace masih ada buat Arsenal dan mengawal permainan. Dengan dua kejuaraan masih dalam pemburuan, kedua-dua kempen tampak cukup positif dan setiap perlawanan harus diharungi dengan fokus dan komitmen. Dan kunjungan ke Hull City nanti pastinya cukup dinanti-nantikan apatah lagi aksi di Emirates sebelum ini cukup berkontroversi. Sehingga ke post mendatang.



3 ulasan:

Q berkata...

Larrr..
aku keje malam..
tak leh nak main com.
itu yang masaalah tu.

posting kali yang aku suka pada kalimat puji2an untuk adik angkat
DIABY..
:) wakakakaka
any way bravo Arsenal...
harap ini awal dari pesta gol semenjak TiTy blah

idhassan berkata...

ko ade gak jerit dengan kawan2, aku jerit sorang2 je tau malam2 buta...sebaik jiran aku tak complain...sebaik antu pun tak keluor...haha...

apa yg boleh aku rumuskan malam tu aku tak penah tengok arsenal main dengan cantik dan sistematik sebelum2 ni..ada kelainan dan aura yg hebat ditunjukkan oleh suma player...paling ketara skali kelibat nasri..maybe boxer bunga2 yg di pakai tu jadi aspirasi dia...ada ong kot..haha...tp paling aku suka tengok ialah SOS Campbell yg semakin pedas...bagus juga ada campbell ni si HULK dan The Pirates Of Alves yg muka bengis tu pun tak berani nak rapat2 dan cuit dia @ player arsenal...so kehadiran Campbell ini menambah respeks dan gerun pasukan lawan pada player arsenal yg cik nonek ni....almunia pulak semenjak ni asyik selekeh je dengan rambut serabai,muka berbulu dan baju pun tak masuk dlm...tp displin ok..maybe cara baru dia sebagai terapi utk menenangkan diri dia yg menggelabah dan mengelamun tak tentu pasal tu...fabiaski kalo nak cekap nampaknya kena tiru gaya Almunia ala-ala org mabuk minum todi tu...haha...

Hafez Rachwan berkata...

q,
mesti la puji, tgh baik punya dia main skrg..haha

idhassan,
xpe bro, aku dlu pn layan sorg2 gk, yg penting layan jer tgk..