Khamis, 18 Disember 2008

Do or Die!


WTF! Geram betul aku, kalau minggu lepas anugerah kambing hitam ditujukan kepada Eboue, kali ini kepada Diaby. Bukan kadang kala saja aku tertanya-tanya bahkan selalunya bagaimana dia boleh bersama Arsenal. Tiada apa yang hendak dibuktikan lagi, memang sampah! Sememangnya dia beraksi diluar posisi asalnya iaitu center midfield dan diletakkan di wing kiri tetapi kalau stop ball tak betul, short pass pun kerap sangkut, baik Arsene sign up Indra Putra jer. Dua chances totally wasted, kalau Nizaruddin Yusof pun boleh skor la!

Sorang lagi yang aku tak puas hati dengan prestasinya sekarang adalah Denilson. Down tidak seperti di awal musim. Mungkin sudah cukup untuk Wenger berikan peluang kepadanya dan transfer window January ni aku pasti seorang defensive midfielder akan di add on. Memang dia muda lagi tapi peluang yang diberikan kepadanya hampir sama diberikan kepada Fabregas dahulu so aku rasa Wenger patut berani menurunkan Ramsey daripada Denilson untuk memantapkan bahagian tengah. Aku pasti gandingan Fabregas dan Ramsey pasti superb dan lebih baik daripada Fabregas-Flamini.

Dan tempoh seminggu selepas menentang Boro boleh digunakan sebaik mungkin untuk menguatkan pasukan sebelum menjemput Liverpool ke Emirates. Aksi di Teesides sepatutnya memberikan tiga mata penuh tetapi selepas menjaringkan gol pertama, aksi semakin goyah. Superb gol dari Aliadiere dan betul-betul ciri seorang penyerang yang gamble sanggup menanduk di antara dua pertahanan, nasib tak baik jadi la cam Terry. Yang perlu diberikan perhatian adalah bagaimana dengan mudah Boro dapat cross dan kebanyakan gol dibolosi musim adalah disebabkan cross yang bersimpang siur di kiri dan kanan pertahanan.


Nasib Arsenal minggu ni cukup baik, Liverpool, MU dan Chelsea masing-masing seri dan membuatkan Arsenal tidak tercicir mata dengan jauh cuma kelebihan ini diambil oleh Aston Villa dan menendang Arsenal ke posisi kelima. Masih mampu untuk diperbetulkan keadaan sekiranya pemain betul-betul melakukan tugasan mereka dan pertembungan Liverpool boleh dikatakan 'do or die game'. Arsenal yang tidak konsisten dan terdesak manakala Liverpool yang mengalami double draw di dalam liga sudah pasti mahukan tiga mata untuk mengelak dipintas Chelsea.

Dan amat penting untuk menang menentang Liverpool tetapi sekiranya pemain masih lagi tidak bersemangat, kalah sudah pasti. Pertemuan ini juga mencari 'King of Top 4' di mana kedua-dua pasukan telah mengayamkan Chelsea dan MU tetapi sekiranya kemenangan ke atas Liverpool tetapi pasukan kembali tidak konsisten, apa guna nya. Jangan impikan menjadi juara musim ni, diposisi top 4 pun belum tentu sekiranya tidak konsisten. Tak perlu meratapi pemergian Flamini dan Hleb tetapi kudrat pemain yang sedia ada perlu digunakan, jika Chelsea dan MU mampu ditewaskan tanpa kedua-dua pemain kenapa tidak pasukan lain?


Sememangnya aku tak pernah risau mengenai posisi penyerang dan aku yakin dengan kemampuan Adebayor dan van Persie tetapi sekembalinya 'dia' ke dalam pasukan, sudah pasti akan menyuntik semangat baru. Siapa lagi kalau bukan Eduardo. Dia sudah beraksi bersama skuad simpanan Arsenal menentang pasukan simpanan Pompie untuk 45 minit dan aku yakin dia akan kembali ke prestasi asalnya. Diharapkan kehadirannya akan kembali memberikan sinar kepada pasukan dan jangkaan 6 minggu untuknya kembali ke prestasi asal mungkin akan disingkatkan disebabkan semangatnya yang cukup tinggi!

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tapi kaki dudu yg pernah patah mungkin buat dia sedikit phobia..
pinalty tak masuk..
dan peluang banyak yang ter sia sia kan..
tapi semangat juang nya yang tinggi patut di beri pujian..
belum sampai saat yang di prediksi tampil..
tapi dudu dah main..
sbaliknya lak yg terjadi pada Rocky

Tanpa Nama berkata...

Terbaru..
karena sistem takkan jumpa club sesama negara maka
di CL Arsenal akan berhadapan antara
Barca, Munich, Juve, Panathinaikos or As Roma..

Saya berharap CL 05/06
Arsenal vs As Roma
1/4final vs Real madrid
1/2final vs villareal
final vs Barca
saya nak gunners balas dendam..