Jumaat, 3 September 2010

Calon Kapten Les Blues


Penggantungan 5 perlawanan Patrice Evra dari skuad France bermakna Laurent Blanc akan mendapatkan calon kapten sementara buat France di mana khabar angin melaporkan Bacary Sagna yang juga pemain Arsenal merupakan calon utama untuk diberikan lilitan kapten. Antara calon lain yang digembar-gemburkan adalah Philippe Mexes dan juga Flourent Malouda.

Jika benar, ini sedikit sebanyak mampu menaikkan moral Sagna dan buat Arsenal amnya. Dan ia juga meneruskan tradisi kapten France di kem Arsenal setelah Patrick Vieira dan Thierry Henry yang juga pernah memikul tanggungjawab ini apatah lagi kedudukan France di mata peminat bola sepak agak goyah setelah melayakkan diri ke pusingan akhir Piala Dunia dengan kontroversi dan mengakhiri kempen Piala Dunia dengan memalukan, pastinya tanggungjawab ini lebih besar. Walaubagaimanapun, dia menyatakan apa yang penting baginya adalah menggunakan pengalamannya bersama France untuk disalurkan kepada pemain baru ke dalam skuad France.

"As a player called regularly, yes, I think [I could be a candidate]. Now, the most important thing is first to be powerful, to pass on my experience to the younger players and put them at ease. My role is to defend the colors of the France team, not worry about that [captaincy]. But I think every player here feels important. In order to make an impression and assert themselves, it takes personality."

Aku amat berharap skuad France yang dibimbing Laurent Blanc yang juga merupakan tonggak kejayaan France 98 mampu menggembalikan zaman kegemilangan France seperti tahun 1998-2000 yang berjaya meraih gelaran Piala Dunia dan EURO.

Tiada ulasan: